top of page

'Growth lessons' van een succesvolle scale-up: Usabilla


Scale-ups met internationale groeiambities komen voor verschillende uitdagingen te staan bij het openen van buitenlandse vestigingen: hoe selecteer je de juiste mensen? Hoe zorg je dat je de cultuur van het bedrijf doorgeeft? En hoe onderhoud je onderling contact tussen de vestigingen?

Marc van Agteren, CEO van Usabilla, heeft al meerdere malen voor deze uitdagingen gestaan. Usabilla, dat hoofdkantoor houdt in hartje Amsterdam, voorziet met software hun klanten van continue feedback op websites, email en apps. Op het hoofdkantoor werken momenteel meer dan 70 mensen, een divers team dat bestaat uit 25 nationaliteiten en gestaag blijft groeien. Na de oprichting van Usabilla Amsterdam, bleek al snel dat ook buiten de landgrenzen interesse was voor de diensten van Usabilla. In nog geen drie jaar tijd zijn er vestigingen in NY, Berlijn, Londen en Parijs geopend. En daar blijft het niet bij: na de zomer van 2017 volgen Barcelona en Sydney.

Usabilla lijkt dus aardig wat ervaring te hebben met het oprichten van buitenlandse kantoren. We vroegen Marc naar zijn visie op en ervaring met het behoud van de bedrijfscultuur bij geografische groei.

Om bij het begin te beginnen: wat was voor jullie de belangrijkste overweging om kantoren in het buitenland te openen? “Het heeft met name te maken met het feit dat als je groot wil worden in andere markten, je local presence moet hebben. Als je bijvoorbeeld wil groeien in de VS, dan is het verstandig daar daadwerkelijk fysiek een team neer te zetten. Sales doen in de VS is echt iets anders dan sales doen hier in Nederland.”

Kan je iets vertellen over jullie onboarding proces voor internationale kantoren? Wat maakt jullie onboarding succesvol? “In principe recruiten we mensen lokaal. Maar wij vinden het belangrijk dat nieuwe medewerkers de feeling van Usabilla meekrijgen. Daarom laten we elke nieuwe medewerker, die in een van de kantoren in Europa begint, eerst 2-3 weken meedraaien op ons hoofdkantoor in Amsterdam. Op die manier krijgen ze onze manier van werken mee, zien ze hoe de mensen hier zijn en hoe wij samenwerken. Daarnaast zorgen we dat de manager die aan het hoofd staat van de buitenlandse vestiging, minimaal de eerste 2 jaar op ons kantoor in Amsterdam heeft gewerkt. Zo borgen we kwaliteit, behouden we de ‘Usabilla feeling’ en zorgen we dat we lokaal de juiste mensen aannemen.”

De commercieel directeur van Spotify zei in een interview dat zij zo lang mogelijk Product, Design en Development op het hoofdkantoor wil houden en in het buitenland alleen Sales vestigingen opent. Hoe zit dat bij jullie? “Die visie deel ik, wij hebben momenteel alleen Sales en Customer Success (accountmanagement) afdelingen op onze buitenlandse vestigingen zitten. Product Development zit volledig in Amsterdam. Wel gaan we onze buitenlandse kantoren nog uitbreiden met lokale marketing managers.”

Hoe onderhoud of bevorder je contact tussen de verschillende vestigingen?

“Iedere maand organiseren we zogenaamde ‘Usabilla Insights’. Dit is een all hands on meeting die we op ons kantoor in Amsterdam organiseren, waarbij elke afdeling kort vertelt

waar ze de afgelopen maand aan hebben gewerkt, waar ze eventueel tegenaan lopen en wat ze komende maand gaan oppakken. Alle buitenlandse kantoren bellen in tijdens deze meeting, op die manier zorgen we dat we maandelijks van elkaar op de hoogte blijven. Verder organiseren we jaarlijks een team outing waar we alle Europese kantoren voor uitnodigen.”

Jullie werken met veel verschillende nationaliteiten, hoe zorgen jullie dat je een team (blijft) vormen? “We zijn nog lerende hoe we op een bepaalde manier lijn brengen in de 25 nationaliteiten. We zien wel dat bijvoorbeeld de lunch een belangrijk sociaal aspect heeft, het brengt mensen bij elkaar. Daarnaast denk ik dat aandacht voor internal branding belangrijk is; het zogenaamde Usabilla ‘family-feeling’ is iets wat ons verbindt. Daarnaast, heel praktisch, werken alle kantoren met dezelfde software en gebruiken we dezelfde kanalen om te communiceren. Ook dat zorgt dat we een team blijven vormen.”

Wat is je grootste les geweest bij het openen van buitenlandse vestigingen?

“Mijn belangrijkste tip is dat je moet werken met locals. Deals sluiten met de Nederlandse sales-mentaliteit dat werkt niet. Mensen lokaal aannemen zorgt dat je kennis van die specifieke markt binnenhaalt en je een lokaal netwerk kunt opbouwen. Aan de andere kant: zorg er wel voor dat je iemand in de nieuwe vestiging neerzet die ervaring heeft binnen de organisatie. Hij of zij kan vervolgens een lokaal salesteam aan de praat krijgen.

Tot slot zou ik aanraden met één partij te werken die lokaal alles voor je regelt. Wij werken daarvoor samen met het accountantskantoor BDO. Er zijn zoveel dingen die je moet regelen voor een buitenlandse vestiging, denk alleen al aan belastingen. Het wordt een enorm gedoe om al die zaken door verschillende partijen te laten regelen.”

--

Lees hier Usabilla's ervaring van Usabilla met de Team Culture Scan. Ook benieuwd wat Teamwork Productions voor jullie bedrijf of team kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

bottom of page