top of page

Motiverend leidinggeven


De grootste beïnvloeder van ons werkgeluk? Niet de koffie en ook niet het salarisstrookje. De factor met de meeste invloed op ons werkplezier is onze direct leidinggevende. En helaas, een knappe 68% van de leidinggevenden in Nederland blijkt een demotiverende baas te zijn.

Als werknemer willen we zekerheid, acceptatie en een eerlijke behandeling. Hoe strakker de manager de touwtjes in handen houdt, hoe groter de kans dat deze waarden in gevaar komen. Een gebrek aan richting, vertrouwen en bevestiging leidt zonder enige twijfel tot een gedesillusioneerde en ongemotiveerde medewerker.

Maar de teugels laten vieren blijkt voor veel leidinggevenden een lastige opgave. Bovendien is simpelweg loslaten niet voldoende om een motiverende manager te zijn. Maar hoe moet het dan wel?

  • Geef het goede voorbeeld: het belangrijkste is dat je er als leidinggevende voor zorgt dat iedereen zich gehoord en gezien voelt. Probeer daarom in vergaderingen te zorgen dat iedereen tenminste een keer aan het woord is geweest. Onderbreek hem of haar niet, anders ontstaat er een norm van interruptie. Vat bovendien aan het einde samen wat hij/zij heeft gezegd. Dit laat zien dat je echt hebt geluisterd. En neem afwijkende meningen serieus; dat moedigt medewerkers aan om open te zijn over wat ze denken en voelen. Je zult zien: ‘goed voorbeeld doet goed volgen'.

  • Ben coach in plaats van manager: probeer niet het begin- en eindpunt te zijn, maar stel je dienstbaar op. Medewerkers krijgen de verantwoordelijkheid en het vertrouwen taken zelf uit te voeren, maar ze weten dat ze altijd bij jou terecht kunnen voor advies.

  • Durf je kwetsbaar op te stellen: wees eerlijk over je eigen fouten en twijfels, dat zorgt voor een ‘menselijk' klimaat in het team. Moedig medewerkers aan om conflicten direct bespreekbaar te maken en om frustraties te uiten als die er zijn.

  • Geef complimenten: de meest gemaakte fout binnen de kantoormuren is het vergeten om complimenten te geven. En juist complimenten zorgen ervoor dat we beter presteren. Uit onderzoek is gebleken dat de ratio complimenten/kritiek 6:1 moet zijn. Dit lijkt een absurd hoog aantal, maar helaas komt kritiek nou eenmaal harder binnen en maakt het diepere indruk. Geregeld een welgemeend compliment geven, zorgt gegarandeerd voor een zachtere landing van kritiek.

  • Geef richtlijnen: een grote misvatting is dat zelf opererende teams ‘vanzelf’ weten wat ze moeten doen. Zelfsturende teams hebben kaders en sturing nodig. Alleen, het grote verschil met top-down management is dat je niet stuurt op het hoe maar alleen op het wat. Belangrijk daarbij is om grove kaders te schetsen en dus niet te veel op details te focussen.

Als je meer wil lezen, dit is een interessant artikel over leidinggeven in (zelfsturende) teams.

Wil je meer informatie of een vrijblijvend gesprek over sturing binnen teams? Neem gerust contact op met Teamwork Productions via:

bottom of page